loading...
akhbar tecnolozh5
saqar بازدید : 35 شنبه 05 تیر 1400 نظرات (0)

کلید اصلی پیاده سازی مجازی سازی هایپر وایزر است.

هایپر وایزر، نرم افزاری است که روی سخت افزار نصب می‌شود هایپروایزر چیست و مجازی سازی را شروع می‌کند. با این کار ماشین های مجازی یا VM ها را تعریف می‌کنید و اشتراک منابع  را مدیریت می‌کنید. ممکن است hypervisor را با نام VMM شناخته باشید که همان virtual machine manager است.

در واقع به نقش هایپروایزر در مدیریت ماشین مجازی اشاره دارد، دلیل استفاده از Hypervisor،مجازی سازی است و همان طور که گفتیم هایپروایزر، عنصر و مولفه اصلی در راه اندازی مجازی سازی سرور است.

بطور خیلی کوتاه اگر بخوام هایپروایزر رو معرفی کنم یک سری سیستم عامل هستن که به ما کمک میکنن که بر روی یک سخت افزار ، چند سیستم عامل(ویندوز،لینوکس،مک و …) نصب کنیم. و به قول معروف اون رو مجازی سازی کنیم و سخت افزارمون رو بین چند تا سیستم عامل به اشتراک بزاریم.

کلید اصلی درک مفهوم مجازی سازی، درک مفهومی با نام(Hypervisor) است. به طور کلی و در یک تعریف کامل، Hypervisor یک واسط است که بین دو لایه سیستمی قرار می گیرد.

اولین نکته این است که این لایه واسط می تواند یک برنامه، یک Firmware و یا یک سخت افزار باشد. نکته دوم اینکه وظیفه هایپروایزر این است که کار ها و قابلیت های لایه پایین تر را در اختیار لایه بالاتر قرار دهد، به نحوی که لایه بالاتر از تغییرات و مکانیزم های لایه زیرین کاملا بی اطلاع باشد؛ به عبارتی Hypervisor وظیفه Abstraction (انتزاع) و Isolation (استقلال) را بر عهده دارد. نکته سوم این که همانطور که گفته شد، Hypervisor یک واسط بین دو لایه سیستمی است؛ Hypervisor می تواند بین سخت افزار و سیستم عامل قرار بگیرد و منجر به ایجاد ماشین مجازی یا Virtual Machine شود، و یا اینکه بین لایه سیستم عامل و Application قرار گرفته و منجر به Application Virtualization شود و یا اینکه در لایه شبکه فعالیت کرده و تکنولوژی Network Virtualization را پدید آورند.

با این حال امروزه Hypervisor را عموماً به همان معنی اول یعنی واسط نرم افزاری که بین سخت افزار و سیستم عامل قرار می گیرد می شناسند. در نهایت Hypervisor در هر لایه ای که قرار بگیرد، هدفش مجازی سازی خواهد بود.

saqar بازدید : 34 یکشنبه 30 خرداد 1400 نظرات (0)

مزایای ویپ ( VOIP )
نا محدود بودن ویپ
از مزایای دیگر سیستم ویپ ( VOIP ) نامحدود بودن تعریف داخلی است و نیازی به خرید گوشی برای هر کاربر نیست.

چرا که هر کاربر ، تنها با داشتن کامپیوتر و هدست خود میتواند به راحتی یه تلفن در داخل کامپیوتر خود داشته باشد .

و هر جایی که در شرکت جابه جا شوند نیز تلفن خود را تنها به وسیله کامپیوتر خود جا به جا کند. هزینه کابل کشی شبکه

مدیریت تماس ها
ضبط مکالمات مشتریان و مدیریت تماسهای داخلی ، موبایل ، خارج از کشور و شهرستان ، امکان فراهم کردن سطح دسترسی کاربران به نسبت موقعیت و جایگاه شغلی ، صندوق صوتی که به راحتی از هر جا قابل دسترس است ، تقویم و دفترچه تلفن ، مکالمه کنفرانس و تصویری و بسیاری امکانات دیگر تنها بخشی از امکانات گسترده و مقرون به صرفه ویپ ( VOIP ) است که میتوان به آنها اشاره کرد.

پس اگر حتی دارای خطوط قدیمی و حتی دستگاه های سانترال باشید ، در صورتیکه کابل کشی شبکه داشته باشید ، میتوانید آن را با سیستم جدید مرتبط کرده و از مزایای هر دو در قالب بستر ویپ ( VOIP ) استفاده کنید.

در حال حاضر دو سیستم تلفنی مبتنی بر شبکه ( ویپ – VOIP ) حرف اول ارتباط را میزنند
که در بسیاری از شرکت‎های ایرانی نیز به بهترین شکل قابل اجراست.

  سیستم تلفنی CUCM که به شرکت سیسکو اختصاص دارد.  سیستم عامل و تمامی تجهیزات آن مربوط به شرکت سیسکو است.
  سیستم تلفنی Isabell که نسخه جدید سیستم Elastix است ، که به راحتی با بسیاری از آی پی فون های موجود و تجهیزات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری همخوانی داشته و متن باز است.
از  شرکتهای بزرگ جهانی که خدمات ویپ (VIOP) را ارائه میدهند میتوان به شرکتهای cisco، sangoma ، asterisk و … اشاره کرد.

شرکت هنر توسعه و ارتباطات شایگان در زمینه نصب و راه اندازی ، عیب یابی و ارتقا سیستم ویپ ( VOIP ) میتواند به شما کمک کند. میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

saqar بازدید : 23 یکشنبه 30 خرداد 1400 نظرات (0)
در آینده نزدیک نسل جدیدی از کابل‌های یو اس بی تولید می‌شوند که ظرفیت انتقال ۲۴۰ وات انرژی را به جای ۱۰۰ وات دارند و لذا می‌توان از آنها برای تأمین برق لپ تاپ ها استفاده کرد. 

به گزارش مهر به نقل از ورج، اکثر لپ تاپ ها و رایانه‌های قابل حمل برای تأمین برق از کابل‌ه ای بزرگ و جاگیر استفاده می‌کنند و کابل‌های یو اس بی – سی فعلی ظرفیت انتقال برق مورد نیاز لپ تاپ ها را ندارند.

 

اما با افزایش دو برابری ظرفیت کابل‌های یو اس بی – سی امید می‌رود که در آینده نیازی به استفاده از کابل شارژهای مستقل نباشد و کابل‌های یو اس بی – سی جایگزین شوند.

 

کابل‌های یو اس بی – سی ۲۴۰ واتی توان تأمین برق مورد نیاز لپ تاپ‌های بازی پرمصرفی مانند Alienware m۱۷ را نیز دارند. این کابل‌ها USB-IF یا ERP نام خواهند گرفت که مخفف عبارت محدوده قدرت افزوده شده است. هنوز مشخص نیست این کابل‌ها چه زمانی به صورت تجاری به تولید انبوه می‌رسند.

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11075935.html

saqar بازدید : 24 یکشنبه 30 خرداد 1400 نظرات (0)
اینستاگرام گزینه مخفی کردن شمارشگر لایک برای پست هایی که در این پلتفرم ارسال می شوند را برای کاربران جهانی عرضه کرد و این تغییر به زودی به فیس بوک خواهد آمد.  

به گزارش ایسنا، اینستاگرام در پست وبلاگی اعلام کرد کاربران این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس قادر خواهند بود مشاهده تعداد لایک های پست های کاربران دیگر و همچنین لایک پست های خود را مخفی کنند. هر دو گزینه تا چند هفته دیگر به شبکه اجتماعی فیس بوک – شرکت مادر اینستاگرام– اضافه خواهد شد.

 

آدام موسری، رییس اینستاگرام به خبرنگاران گفت: هدف از این اقدام فراهم کردن امکان کنترل بیشتر روی تجربه ای است که کاربران در این اپلیکیشن دارند. آزمایش‌های اینستاگرام در زمینه مخفی کردن شمارشگر لایک تغییر خاصی در سلامت روانی کاربران نشان نداده اما عقیده کاربران را چند قطبی کرده است.

 

لایک در اینستاگرام و فیس بوک برای سنجش میزان محبوبیت پست‌های شخصی کاربران و پست‌های حرفه ای تولیدکنندگان محتوا و کسب و کارها استفاده می شود. اینستاگرام اخیرا گزینه مخفی کردن لایک‌ها را برای شماری از کاربران جهانی خود به صورت آزمایشی اجرا کرده بود. این شرکت در وبلاگ خود اعلام کرد بعضی از کاربران این گزینه را مفید یافته بودند اما بعضی دیگر از دست دادن این معیار را دوست نداشتند.

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11075942.html

saqar بازدید : 33 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

در این مقاله، منظور داریم ۱۰ مورد از بهترین ارائه‌دهندگان سیستم‌های تلفن اینترنتی و ویپ VOIP را برای هر بودجه‌ای به اشتراک بگذاریم. بد نیست هنگام خرید خط سیپ ترانک یا ویپ بدانیم نیازمندی ها و ارائه کنندگان بین المللی را بشناسیم.

 

VoIP یک مسیر حل مدیریت تماس مقرون به صرفه برای خدمات voip آوش نت بسیاری از کسب و کارهاست. برخلاف سیستم‌های تلفن سنتی، ویپ VOIP مبتنی بر اینترنت است و حائز ویژگی‌های مفید بسیاری بدون هزینه اضافی می‌باشد.

 

ما بهترین گزینه‌های سیستم‌های تلفن کاری و ارائه‌دهندگان VoIP را که به شما اجازه می‌دهند از راه کامپیوتر یا تلفن به اتفاق خود و بسیاری از دستگاه‌های دیگر با خط اینترنتی تماس برپا کنید، شناسایی می‌نماییم.

 

VoIP – صدا روی پروتکل اینترنت، تکنولوژی است که به شما اجازه می‌دهد از راه اینترنت تماس‌های تلفنی برقرار کنید. این سیستم تلفن اینترنتی، صدای شما را به یک سیگنال دیجیتالی تبدیل می‌کند که می‌تواند همانند هر داده‌ی دیگری از راه اینترنت ارسال شود.

 

جالب به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ حتی با این وجود، احتمالا می‌خواهید بدانید که یک سیستم تلفن کاری VoIP چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد. بیایید در باره این قضیه صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد امنیت خط تلفن ویپ voip بدانید

 

آیا به یک سیستم تلفن کاری ویپ VOIP بیچارگی دارید؟

خدمات voip انتخاب اول بسیاری از کسب و کارها، استارتاپ‌ها و کارآفرینان می‌باشند، چون هزینه‌ی کمتری نسبت به خدمات تلفن سنتی دارند. علاوه بر این، آن‌ها دربرگیرنده ویژگی‌هایی هستند که فراتر از برقراری و دریافت تماس می‌باشد. ویژگی‌هایی که معمولا بایستی برای آن‌ها خرج اضافی پرداخت کنید، مشابه پست صوتی، هدایت تماس، ویدئو کنفرانس، کنفرانس و دیگر موارد.

saqar بازدید : 28 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

اینتل هفته‌ی گذشته پردازنده‌های نسل یازدهمی دسکتاپ راکت لیک اس (Intel Rocket Lake-S) را در دسترس مشتریان قرار داد. آن‌طور که VideoCardz می‌نویسد، این شرکت در اتفاقی تأمل‌‌برانگیز فراموش کرده است درایور پردازنده‌ی گرافیکی Xe را که در تراشه‌های راکت لیک استفاده شده، منتشر کند.

شماری از کارشناسانی که تراشه‌های راکت لیک را بررسی کردند نگاهی به عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی هم انداختند؛ چون ظاهرا اینتل درایوری که صرفا مخصوص رسانه‌ها بوده برای کارشناسان ارسال کرده است. اینتل تاکنون درایور عمومی پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌های راکت لیک را در دسترس قرار نداده است؛ آن‌‎هم در شرایطی که این تراشه‌ها سه روز پیش عرضه شده‌اند و قطعا افراد زیادی آن‌ها را خریداری کرده‌اند. 

بررسی وب‌سایت رسمی اینتل نشان می‌دهد درایور تراشه‌های نسل یازدهمی دسکتاپ منتشر نشده است. در زمان نوشته شدن این مقاله، تنها فایل قابل ‌دانلودی که برای تراشه‌های نسل یازدهمی ارائه شده، Performance Maximizer است. VideoCardz می‌گوید وب‌سایت تولیدکنندگان مادربرد را بررسی کرده و متوجه شده است که این شرکت‌ها نیز هیچ درایوری برای پردازنده‌ی گرافیکی Xe راکت لیک منتشر نکرده‌اند. 

تراشه‌های نسل یازدهمی خانواده‌ی راکت لیک دارای واحد گرافیکی UHD 750 یا همان Xe-LP هستند که ۳۲ واحد اجرایی دارد. نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ اینتل بهبود محسوسی از لحاظ قدرت پردازشی نسبت‌ به نسل قبل تجربه کرده است.

طبق گفته‌ی لیزا پیرس، از مدیران اینتل،‌ چند هفته‌ی دیگر درایور منتشر خواهد شد. ظاهرا درایور غیر عمومی راکت لیک به‌خوبی کار می‌کند،‌ به‌خصوص در بنچمارک‌ها


saqar بازدید : 29 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

اپل پروژه‌ی عظیمی که به ذخیره‌سازی انرژی در کالیفرنیا ارتباط دارد معرفی کرده است و آن‌طور که Electrek می‌نویسد، تسلا قرار است سیستم باتری مگاپک (Megapack) خود را در قالب این پروژه به اپل ارائه بدهد.

اپل در بیانیه‌ای رسمی از احداث پروژه‌ی ذخیره‌سازی انرژی ۲۴۰ مگاوات ‌ساعتی در مزرعه‌ی خورشیدی‌ در بخش شمالی کالیفرنیا خبر داد و گفت این پروژه یکی از بزرگ‌ترین موارد مرتبط به سیستم‌های باتری در ایالات متحده محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این پروژه‌ نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین‌های آمریکا است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این حوزه در جهان به‌حساب می‌آید.

در مقایسه، سیستم ذخیره‌‌سازی معروف Big Battery تسلا در شمال استرالیا دارای ظرفیت ۱۹۳٫۵ مگاوات‌ ساعت است. شرکت کوپرتینویی می‌گوید سیستم ۲۴۰ مگاوات‌ ساعتی‌اش می‌تواند انرژی بیش از هفت هزار خانه را در یک روز تأمین کند.

اپل در بیانیه‌ی خود به استفاده از باتری‌های تسلا اشاره‌ای نکرده بود؛ اما ورج به اسنادی که به هیئت ناظران شهر مونته‌ری کالیفرنیا ارسال شده دست پیدا کرده است. طبق این اسناد، اپل قصد دارد از ۸۵ باتری مگاپک تسلا بهره بگیرد.

هر گروه متشکل از چهار باتری مگاپک قرار است روی صفحه‌ای بتنی به ابعاد تقریبا ۲۲٫۸ در ۳٫۶ در ۰٫۶ متر نصب شود. در اسناد فاش‌شده همچنین به اقدامات اپل اشاره شده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به نصب سیستم نظارت و کنترل بلادرنگ، پیاده‌سازی یک ‌سری قابلیت امنیتی در سیستم، حصارکشی مجموعه و... اشاره کنیم. 

 

مگاپک از باتری‌های بزرگ تسلا است که برای پروژه‌های تأسیساتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم مگاپک شامل باتری‌هایی به اندازه‌ی کانتینر است که ‌همراه قطعات الکترونیکی درون پکیجی واحد قرار گرفته‌اند. با فرض اینکه تسلا بخواهد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به‌ ازای هر کیلووات ‌ساعت از مگاپک از اپل پول بگیرد، به این نتیجه می‌رسیم که این پروژه برای هر دو شرکت بسیار پراهمیت و بزرگ است؛ چون به ‌نظر می‌رسد اپل باید بیش از ۵۰ میلیون دلار به تسلا پرداخت کند. 

منبع: 

https://www.zoomit.ir/energy-environment/369480-apple-over-50-million-batteries-tesla-energy-storage/

saqar بازدید : 31 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

یوتیوب (YouTube) چند روز پیش اعلام کرد آزمایش ویژگی جدیدی را آغاز می‌کند که در نهایت ممکن است به یکی از بزرگ‌ترین تغییرات این پلتفرم اشتراک ویدئو تبدیل شود؛ یوتیوب می‌خواهد به‌صورت آزمایشی، تعداد دیسلایک ویدئوها را از دید عموم پنهان کند.

بر اساس گزارش تک‌کرانچ، یوتیوب می‌گوید این قابلیت را در قالب «آزمایشی کوچک» روی کار می‌آورد و تلاش می‌کند طراحی‌های مختلف را برای صفحاتی که تعداد دیسلایک در آن‌ها پنهان است مورد بررسی قرار بدهد. البته در هیچ‌یک از طراحی‌ها، دکمه‌ی دیسلایک به‌طور کامل حذف نمی‌شود و صرفا تعداد دیسلایک‌ها از دید عموم مخفی می‌ماند. 

یوتیوب به‌صراحت می‌گوید روی کار آمدن قابلیت جدید پلتفرمش بدین معنی نیست که کاربران نمی‌توانند ویدئوها را دیسلایک کنند. مدیر کانال همچنان از طریق YouTube Studio به تعداد لایک‌ها و دیسلایک‌های هر ویدئو دسترسی خواهد داشت و تعداد دیسلایک‌ها قرار است به بهبود الگوریتم پیشنهاد ویدئوی یوتیوب کمک کند. یوتیوب می‌گوید ایده‌ی پنهان‌سازی تعداد دیسلایک‌ها از دید عموم، نتیجه‌ی بازخورد خالقان محتوا است.

یوتیوب از خالقان محتوا شنیده که تعداد دیسلایک ویدئوها ممکن است روی کانال آن‌ها تأثیر منفی بگذارد و گاهی اوقات احتمال دارد پویش‌هایی هدفمند برای دیسلایک کردن ویدئوها شکل بگیرد. در بیانیه‌ی یوتیوب آمده است: «... به ‌همین دلیل ما مشغول آزمایش طراحی‌هایی هستیم که شامل نمایش تعداد لایک و دیسلایک نمی‌شود و با این کار قصد داریم تجربه‌ی خالق محتوا را بهبود بدهیم و در همین حین مطمئن شویم که بازخورد بیننده‌ها با خالقان محتوا به اشتراک گذاشته می‌شود.» 

 

ممکن است گاهی اوقات برخی افراد به دلایل غیر منطقی به ویدئوها دیسلایک بدهند؛ اما تعداد همین دیسلایک‌ها در مواردی نظیر ویدئوهای تله‌کلیک، اسپم یا گمراه‌کننده به کار می‌آید. یوتیوب فعلا یک طراحی را به نمایش گذاشته است که در آن شاهد همان چینش گزینه‌ها هستیم؛ اما دکمه‌ی دیسلایک به‌جای نمایش تعداد دیسلایک‌ها، شامل عبارت Dislike در زیر آیکون مخصوص آن است. اگر در آزمایش جدید یوتیوب قرار گرفته باشید، هیچ راهی برای خروج از آن ندارید و صرفا می‌توانید بازخورد به یوتیوب برسانید. 

 

منبع: 

https://www.zoomit.ir/software-application/369488-youtube-tests-hiding-dislike-counts-videos/

saqar بازدید : 28 سه شنبه 10 فروردین 1400 نظرات (0)

راهنمای دریافت خدمات ویپ

مفتخر هست که تکنولوژی ویپ را با بهترین بها و بالاترین کیفیت شدنی انجام می‌­دهد. این شرکت کلیه خدمات ویپ را با نظارت بهترین تیم کارشناسی راه‌اندازی و پشتیبانی می‌­کند. تنها کافیست تا با شماره­‌های شرکت ارتباط بگیرید و درخوهست خود را با کارشناسان تیم در میان بگذارید.

 

خدمات ویپ و پشتیبانی  در تمامی روزها سال ارائه می‌­شود. خدمات voip یک مرکز امن و معتبر در زمینه سیستم تلفن ویپ برای شما و پشتیبان کار شما در داخل و بیرون از کشور هست.

 

ویپ چیست؟

جهان به سرعت چشمگیری در حال تغییر و جنبش رو به جلو هست. باید بپذیریم که تجربیات گذشته امروز کارایی زیادی ندارد و سیستم‌های گوناگون با تغییرات پایهی روبرو هست. آنچنان که دستگاه‌ها و ربات‌ها جای انسان را در صنعت گرفته‌اند، تمام چیز در حال دیجیتالی شدن هست و نیرو هضم این تمام اطلاعات و فناوری بر عهده کامپیوترها افتاده هست.

 

سیستم­‌های تلفنی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. سیستم ویپ یا Voice Over IP انقلابی در صنعت مخابرات برپایی کرد و به خاطر مزایا و کارایی بالای VOIP به راحتی نیروست جایگزین سیستم‌­های آنالوگ سنتی شود. چنانچه هنوز  هم دلیل کافی برای مهاجرت یا راه­‌اندازی سیستم‌های ویپ را در شرکت یا ارگان خود نمی‌بینید، قطعا به زودی ناچار به این کار خواهید شد. زیرا مخابرات هم از چندی قبل خطوط تلفنی ارگانی را تنها به صورت دیجیتال ارائه می‌دهد .

 

سیستم خدمات ویپ، یکی از گیرا‌­ترین قبلرفت­‌های مخابراتی و آی‌تی در عصر ارتباطات و دیجیتال هست. تکنولوژی ویپ (Voip) سیستمی هست که در ان صدا و مکالمات به شکل آنالوگ از خطوط سیمی و مسی به آن طرف خط منتقل شده، به شکل دیتا بر روی شبکه IP و در نهایت به صورت دیجیتال منتقل می‌­شود. به عبارتی با هستفاده از زیر ساخت­‌های شبکه IP یا همان شبکه‌­های کامپیوتری برای انتقال صدا و صوت هستفاده کرده و ارتباطات صوتی را بر روی شبکه IP انتقال می‌­دهد.

 

آن چه که ویپ را گیرا و متمایز می­کند، مزایای فوق العاده آن نسبت به نسل قبلین خود هست. اما چه تفاوتی بین سیستم ویپ و تلفن­های آنالوگ وجود دارد؟

 

تفاوتسیستم ویپ و تلفن­ آنالوگ چیست؟

تلفن های آنالوگ نخستین سیستم هایی بودند که در ارگان ها مورد هستفاده قرار می گرفتند. در این بخش می خواهیم به ارزیابی تفاوت سیستم ویپ و تلفن آنالوگ بپردازیم.

 

 تلفن­ آنالوگ

تلفن­‌ آنالوگ، یک سیستم ارتباطی زیاد ساده هست که امواج به صورت کاملا اولیه ارسال و دریافت می­‌شود. سیستم ارتباط و کارایی تلفن‌­های آنالوگ بر پایه سیگنال و امواج مخابراتی هست. کار اصلی این سیگنال تبدیل صوت به پالس هست. تلفن‌های آنالوگ ویژگی‌های ساده و محدودی دارند و برای هستفاده در خانه مناسبند.

 

سیستم تلفن ویپ

سیستم تلفن ویپ یا تلفن­‌های دیجیتال که بر روی دستگاه‌­های آنالوگ ست می‌­شوند. تلفن­‌های دیجیتال، سیگنال­‌های ناشی از امواج صوت را می‌­شکند و به اعداد صفر و یک تبدیل می­‌کند. این سیستم به دلیل ساختار محکمی که دارد می‌نیرود هر خطایی که در موقع ارسال و دریافت مواجه شود اصلاح کند که این عامل، کارایی بسزایی در وضوح و کیفیت صدا خواهد داشت.

saqar بازدید : 26 سه شنبه 10 فروردین 1400 نظرات (0)

به مدت ۲۷ روز، تیمی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‌دنبال سرنخ‌ها در ووهان گشتند، از بیمارستان‌ها، بازارهای فروش حیوانات زنده و آزمایشگاه‌های دولتی بازدید کردند، مصاحبه انجام دادند و مقام‌های چینی را برای دسترسی به اطلاعات تحت فشار گذاشتند؛ اما درنهایت بدون آنکه بتوانند به حل معمای ویروس دنیاگیر نزدیک شوند، چین را ترک کردند.

گزارش ۱۲۴ صفحه‌ای تحقیق و بررسی مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین قرار است امروز (۱۰ فروردین) به‌طور رسمی منتشر شود. بااین‌حال دیروز نسخه‌ای از آن که مملو از جزئیات تازه اما خالی از دید عمیق و جدید است، به رسانه‌ها درز کرد. حزب کمونیست چین به طرز آشکاری در برابر تحقیق و تفحص خارجی مقاومت می‌کند و گاهی نیز در تلاش برای سنگ‌اندازی در مسیر هرگونه تحقیقات از سوی سازمان بهداشت جهانی برآمده است. اکنون آن‌طور که انتظار می‌رفت، گزارش جدید چندان تأثیری در رفع نگرانی‌های جهان درباره‌ی نقش این حزب در وقوع همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ نخواهد داشت. گزارش همچنین مشخص نمی‌کند که آیا چین فرصت تداوم موشکافی بیشتر به متخصصان خارجی خواهد داد یا نه.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که نسخه‌ی پیش‌انتشار آن به دست نیویورک تایمز رسیده است، چین هنوز هیچ اطلاعاتی ندارد که نشان بدهد انتشار ویروس چگونه یا چه وقت آغاز شد. برخی متخصصان گمان می‌کنند که این کشور ممکن است داده‌هایی در اختیار داشته باشد که از تحویلشان سرباز می‌زند. تیم متخصصان همچنین این احتمال را که ویروس به‌طور اتفاقی از آزمایشگاهی در چین نشت کرده باشد، بسیار بعید دانستند؛ اما برخی دانشمندان این نظریه را احتمال مهمی می‌دانند که ارزش بررسی و پژوهش دارد.

دولت چین با وجود اعطای برخی درجات دسترسی و همکاری، به‌طور مرتب تلاش می‌کرد از تحقیق به نفع خود بهره‌برداری کند. گزارش به‌طور مشترک به دست تیمی متشکل از ۱۷ دانشمند از سرتاسر جهان به انتخاب سازمان بهداشت جهانی و ۱۷ دانشمند چینی نوشته شده است. بسیاری از این دانشمندان چینی منصب رسمی دارند یا در مؤسسات دولتی کشور فعالیت می‌کنند. همین امر به پکن امکان داد نفوذی بسیار زیاد بر نتایج تحقیق داشته باشد.

جسی بلوم، زیست‌شناس تکاملی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاتشينسون در سیاتل، به نیویورک تایمز گفت پس از دیدن نسخه‌ای از گزارش، متقاعد نشده که نشت آزمایشگاهی بسیار بعید است. او تکامل طبیعی ویروس برای انتقال به انسان را بسیار محتمل و پذیرفتنی می‌داند؛ اما در گزارش، هیچ استدلالی برای رد احتمال نشت آزمایشگاهی نمی‌بیند. اینکه ویروس از خفاش‌ها منشأ گرفته، به حیوانی دیگر منتقل شده و سپس برای انتشار در بدن انسان و انتقال از انسان به انسان جهش یافته است، همچنان نظریه‌ی غالب محسوب می‌شود. بااین‌حال، فرایند ردیابی ریشه‌ی ویروس به‌شدت طاقت‌فرسا است.

گزارش به‌منظور پاسخ به پرسش‌های متعدد باقیمانده، مطالعات گذشته‌نگرانه‌ی بیشتر درباره‌ی عفونت‌های انسانی از جمله نخستین موارد ابتلا و آزمایش بیشتر ویروس روی حیوانات اهلی و حیات‌وحش در چین و جنوب شرق آسیا را پیشنهاد می‌دهد. گزارش همچنین ردیابی دقیق‌تر مسیرها از مزارع به بازارها در ووهان را خواستار می‌شود. این امر مستلزم مصاحبه‌های گسترده و انجام آزمایش خون برای کشاورزان، فروشندگان و سایر کارگران است.

بااین‌حال، معلوم نیست چین تا چه حد حاضر به همکاری خواهد بود. رفتار مرموز و دفاعی چین به گسترش تئوری‌هایی دامن زده است که به‌نوعی این کشور را مقصر آغاز دنیاگیری می‌دانند. مقام‌های محلی در ووهان ابتدا تلاش کردند تا شیوع ویروس را پنهان کنند. از آن زمان، پکن بسیاری از روزنامه‌نگاران خارجی را اخراج و نظریه‌های بدون مدرکی را مطرح کرده است که منشأ ویروس را مکان‌هایی دیگر می‌دانند؛ درحالی‌که موارد اولیه‌ی بیماری تماماً در چین بودند و متخصصان توافق دارند که ویروس قطعا ابتدا در این کشور ظهور کرده است.

منبع: 

تعداد صفحات : 24

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 65
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 165
  • بازدید ماه : 432
  • بازدید سال : 3,133
  • بازدید کلی : 15,110