loading...
akhbar tecnolozh5
saqar بازدید : 25 دوشنبه 18 اسفند 1399 نظرات (0)

خانه / سرویس VoIP

سرویس VoIP

راه اندازی voip و پیاده سازی سرویس voip سیسکو

راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟

راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟

 

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و مرسوم شدن استفاده از این سیستم ها در ادارات و سازمان‌ها، لزوم استفاده از شبكه های كامپیوتری و راه اندازی Voip ویپ روز به روز افزایش می‌یابد. شبكه های برای مطالعه بیشتر در زمینه راه اندازی VOIP سیسکو اینجا را کلیک کنید كامپیوتری علاوه بر اینكه در تسریع ارتباطات داده‌ای نقش بسیار مهمی بازی می‌كنند، می‌توانند برای بسیاری از كاربردهای غیر داده ای نظیر صدا و ویدئو نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

 در حال حاضر مفاهیم شبكه ای از ابعاد مختلف گسترش پیدا كرده است. این امر باعث شده تا در طراحی‌های شبكه ویپ چندین عامل مهم در نظر گرفته شود. تا امكان پیاده سازی تکنولوژی‌های جدید و كاربردهای متنوع با حداقل هزینه و تغییرات امكان پذیر باشد.

 

وجود شبكه‌های كامپیوتری استفاده از سرویس‌ها و تکنولوژی‌های خاص و عمومی در شبكه را به طور روز افزون افزایش داده است. از جمله سرویس‌ها و تکنولوژی‌های نوین مورد استفاده در شبكه‎های كامپیوتری، تكنولوژی ویپ یا همان Voice Over IP می‌باشد.

 

تکنولوژی ویپ Voip عبارت است از تعیین روش هایی که به وسیله آن، انتقال صدا بر روی شبکه IP فراهم می‌شود.

 

راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟

راه اندازی voip ویپ این امکان را فراهم می‌آورد که مکالمات تلفنی و فکس را در شبکه های داده IP-based با کیفیت، قیمت و بازده مناسب انتقال دهیم. انگیزه استفاده از تکنولوژی ویپ و نصب و راه اندازی Voip، ترکیب شبکه های داده و صوت و کاهش هزینه های مربوط به تماس های تلفنی برای مسافت‌های طولانی می‌باشد.

 

سرویس Voip سیسکو این امکان را میدهد که بدون نیاز به تغییر تلفن ها و فکس های معمولی، مکالمات آنالوگ آنها را به دیجیتال تبدیل کند. و سپس از طریق بستر شبکه های داده آن را انتقال داد. در روش ویپ، صدا به شکل داده در خواهد آمد و می‌توان به وسیله فشرده سازی حجم ترافیک آن را کاهش داد. و در ادامه از طریق سوئیچ ها و Router های LAN و WAN با استفاده از پروتکل های ویژه، صدا را انتقال داد.

 

راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟

دلایل راه اندازی Voip

برای استفاده و راه اندازی voip شما نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه خود ندارید. این خود یک مزیت بزرگ است چرا که هزینه های شما را به طرز چشم گیری کاهش می‌دهد. هم چنین در صورتی که بخواهید نقل مکان کنید و به جای دیگری تغییر مکان دهید، هیچگونه نیازی به سیم کشی مجدد و اقدامات این چنین نخواهید داشت.

 

تجهیزات و اجزای سرویس VoIP

به طور کلی یک شبکه مبتنی بر Voip سیسکو و برای راه اندازی Voip به اجزای مختلفی احتیاج دارد:

 

راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟

دستگاه‌های تلفن

انواع گوشی های تلفن تحت شبکه و سرویس voip

تلفن ها شامل: IP telephone، تلفن های آنالوگ (معمولی) و یا نرم افزار های شبیه ساز IP phone یا tender phone می‌باشند.

 

تفلن روی میز یا معمولی

این نوع محبوب ترین و رایج ترین گوشی تلفن برای استفاده از سرویس voip می‌باشد. استفاده از این نوع گوشی voip مانند یک تلفن رومیزی ساده است که توسط کابل اترنت به تلفن شما متصل می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

تلفن یو اس بی USB

ممکن است شما نیاز داشته باشید از سرویس voip توسط کامپیوتر خود استفاده کنید. برای این منظور می‌توان از درگاه های یو اس بی کامپیوتر خود استفاده کنید و با استفاده از گوشی های USB از سرویس voip استفاده نمایید.

 

تلفن مجازی (اینترنتی)

تلفن های مجازی معمولا نرم افزار هایی (اغلب رایگان) هستند که توسط نصب آن ها روی سیستم خود اعم از کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل، تبلت و … می‌توان از سرویس ویپ استفاده کرد.

 

Gateway

این تجهیزات ارتباط شبکه Voip سیسکو و شبکه تلفنی آنالوگ را برقرار می‌سازند. این تجهیزات معمولا مسیریاب هایی با قابلیت پشتیبانی از صدا می‌باشند و مجموعه وظایف زیر را بر عهده دارند:

 

ارتباط خطوط تلفن و تجهیزات شبکه Voip سیسکو با این تجهیزات برقرار می‌گردد. این تجهیزات سیگنال های استاندارد تلفن را دریافت می‌نمایند و پس از تبدیل این سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و فشرده سازی آنها مطابق با آدرس های IP، به مقصد مربوطه ارسال می‌گردد.

این تجهیزات بسته های Voice ای را که از شبکه ویپ سیسکو دریافت می‌نمایند پس از تبدیل به سیگنال های آنالوگ به مقصد تلفن های آنالوگ ارسال می‌نمایند. (برعکس عملیات فوق)

هر دو عملیات فوق، به صورت همزمان و دو طرفه (complete Duplex) انجام می‌شود.

MCU

استفاده از تجهیزات MCU – Multi point manage Unit، در حالتی که به کنفرانس تلفنی نیاز داشته باشیم لازم می‌باشد. در واقع اگر به ارتباط تلفنی بیش از دو طرف نیاز داشته باشیم، برای راه اندازی Voip نیاز به استفاده از این تجهیزات می‌باشد.

 

Application Server

این سرورها، سرویس های XML را برای IP smartphone ها فراهم می‌سازد. بنابراین کاربران IP smartphone ها از طریق برنامه های کاربردی XML می‌توانند به directory ها و Database های مربوطه دسترسی داشته باشند.

 

Gatekeeper

این تجهیزات در راه اندازی ویپ، عملیات مسیریابی و مدیریت مرکزی نقاط انتهایی مانند ترمینال‌ها، Gatewayها و MCU را انجام می‌دهند. این تجهیزات عملیات CAC (call Admission manage) و ترجمه شماره تلفن یا نام‌ها به آدرس‌های IP را به منظور مسیریابی تماس ها در شبکه های H.323 انجام می‌دهند.

 

Call Agent

در راه اندازی VoIP این تجهیزات کنترل تماس ها، CAC، کنترل پهنای باند و ترجمه آدرس های IP به شماره تلفن ها و … را انجام می‌دهند. Name manager شرکت سیسکو از این نوع تجهیز می‌باشد. این تجهیز معمولا به منظور سیگنالینگ از پروتکل SCCP – skinny patron manage Protocol استفاده می‌نمایند.

 

واسط‌های صوتی Analog در شبکه‌های VoIP

در شبکه‌های VoIP، که از تلفن‌های Analog استفاده شده است به وجود یک Gateway که سیگنال‌های آنالوگ را به digital تبدیل و آن‌ها را در بسته‌های IP بسته­ بندی نماید نیاز می‌باشد. واسط‌های Analog که در Gateway‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود شامل دو نوع به شرح زیر می‌باشد:

 

واسط‌های صوتی FXS (foreign exchange Station): 

این واسط ارتباط دستگاه‌های تلفن آنالوگ را مستقیم به روتر برقرار می‌نماید. این رابط دارای کانکتور RJ-11 می‌باشد. به طور مثال شکل زیر کارت VIC-2FXS را نشان می‌دهد که دارای دو پورت صوت می‌باشد.

 

کارت Voip FXS

واسط‌های صوتی FXO (forex Station): 

امکان اتصال روتر را مستقیماً به خط تلفن، یعنی به شبکه تلفن عمومی PSTN می‌دهد. کانکتور ارتباطی از نوع RJ-11 می‌باشد. این رابط این امکان را ایجاد می‌کند که افرادی که امکان دسترسی به شبکه IP دارند بتوانند با خارج از این شبکه (یعنی شبکه PSTN)، ارتباط برقرار کنند. شکل زیر کارت VIC-2FXO را که دارای دو پورت می‌باشد را نشان می‌دهد.

 

 

واسط‌های صوتی digital در شبکه‌های VoIP

این واسط‌ها شامل واسط‌های E1 – T1 و BRI می‌باشند که امکان برقراری ارتباط دیجیتال بین روتر و دستگاه PBX، روتر و خطوط E1-PRI مخابرات و دستگاه تلفن‌های دیجیتال را فراهم می‌نمایند. در تمامی این واسط‌ها از روش TDM در تقسیم کانال‌های خطوط استفاده می‌شود. در شکل زیر نمونه‌ای ‌از این ارتباط‌ها نشان داده شده است.

 

در ادامه جهت ارائه توضیحات تكمیلی و طرح پیشنهادی از راهكارهای شركت Cisco استفاده شده است، جهت ایجاد Integrity كامل، راهكارهای مدیریت تماس نیز مبتنی بر راهكارهای Unified conversation این شركت می‌باشد.

 

شایان به ذكر است در حال حاضر شركت Cisco ارائه دهنده بزرگ‌ترین و جامع‌ترین راهكارهای VoIP وIP Telephony می‌باشد. و راه اندازی VoIP سیسکو یکی از بهترین راه های پیاده سازی ویپ است.

 

راه اندازی ویپ voip سیسکو چیست؟

فرآیند تماس تلفنی هنگام استفاده از مدیریت متمرکز تماس Cisco

در این قسمت برای درک بهتر از اینکه چه اتفاقی هنگام برقراری یک تماس تلفنی از طریق سرویس VoIP در زمان استفاده از Cisco call manager رخ می‌دهد خواهیم پرداخت به طور کلی ترافیک سرویس تلفنی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

 

ترافیک کنترل ارتباط تلفنی

بسته‌های صوتی حامل صوت کاربران سرویس

ترافیک کنترل ارتباط تلفنی، ترافیک پروتکل‌هایی از قبیل MGCP، SIP، H.323 می‌باشد که در مورد استفاده جهت برقراری یک تماس تلفنی می‌باشد. تبدیل شماره تلفن به آدرس IP دستگاه گیرنده، نگهداری و کنترل ارتباط تلفنی در زمان مکالمه و همچنین پایان بخشیدن به این تماس از وظایف این پروتکل‌ها می‌باشند.

 

همان طور که در شکل زیر مشاهده می‌نمایید بسته‌های صوت از نوع بسته‌های RTP (actual-Time delivery Protocol) می‌باشند. که این پروتکل از طریق پروتکل UDP در لایه ۴ و IP در لایه ۳ جابجا می‌شود. ضمناً در لایه ۲ با توجه به نوع بستر دسترسی در این شبکه از پروتکل متفاوتی از قبیل PPP، Ethernet و یا ATM استفاده می‌شود.

 

تماص تصویری Voip

با توجه به شکل زیر فرآیند یک تماس به شرح زیر خواهد بود:

 

 

۱- هنگامی که کاربر گوشی تلفن را بر می‌دارد، یک سیگنال OFF-Hook به اولین Gateway (روتر R1) فرستاده می‌شود. این روتر نیز پس از دریافت سیگنال مربوطه Cisco call manager را از این درخواست و برقراری تماس (Request) آگاه می‌سازد.

 

Call manager Cisco -2از روتر R1 سیگنال بوق را برای گوشی درخواست كرده و منتظر گرفتن شماره تماس می‌ماند.

 

۳- کاربر شماره گیری می‌نماید، روتر R1، ارقام شماره گیری شده را (تک تک) به Cisco call supervisor ارسال می‌نماید.

 

۴- name supervisor، در جدول مسیریابی خود ارقام شماره گیری شده را جستجو می‌نماید. بر اساس جدول مسیریابی call supervisor، شماره تلفن در خواستی مربوط به روتر R2 می‌باشد.

 

۵- name manager، به روتر R2 سیگنال زنگ زدن را ارسال می‌نماید سپس ارتباط بر مبنای پروتکل RTP، برقرار می‌گردد.

 

لازم به ذکر است عملیات نظارت بر تماس در طول تماس تلفنی توسط call supervisor انجام می‌شود. در صورتی که یکی از Gateway‌ها تشخیص دهد که کیفیت ارتباط مناسب نمی‌باشد name manager را آگاه می‌سازد و call supervisor ارتباط را قطع می‌نماید.

 

پروتکل های سرویس VoIP

در این قسمت انواع پروتکل های مورد استفاده در شبکه ویپ بیان شده است.

 

H.323

استاندارد ITU-T می‌باشد، که انتقال تصویر و صدا را بر روی شبکه های مبتنی بر IP فراهم می‌سازد.

 

MGCP

پروتکلی است برای کنترل تماس‌های VoIP و ارتباط آنها با Gateway

 

SIP

پروتکلی است شبیه به H.323 و تا حدی ساده تر که توسط IETF جهت ایجاد یک ارتباط دو طرفه ایجاد شده است.

 

RTP

پروتکل RTP، کنترل دریافت بسته های حاوی صوت و صحت توالی آن را انجام می‌دهد.

 

RSVP

RSVP پروتکل سیگنالینگی است که جهت اجتناب از تاخیر و تامین کیفیت از منابع شبکه استفاده کرده و آنها را برای انتقال صوت رزرو می‌کند. این پروتکل وظیفه مدیریت کیفیت سرویس را نیز دارد.

 

Mega co/H.248

پروتکل Mega co، بسیار شبیه پروتکل MGCP است و بین عناصر درگاه های چند رسانه ای که به صورت فیزیکی از هم جدا می‌باشند استفاده می‌شود.

 

RTSP

پروتکل RTSP، یک پروتکل لایه کاربرد می‌باشد و برای کنترل روی تحویل جریان داده های بلادرنگ بکار می‌رود.

 

RVP

پروتکل RVP، پروتکلی برای انتقال جلسات تلفنی دیجیتال در شبکه های مداری یا داده ای است. این پروتکل تسهیلاتی برای ایجاد و پیکربندی تماس بین دستگاه سرویس گیرنده و دستگاه سرور یا سوئیچ تلفن، فراهم کرده است.

 

مزایای سرویس Voip ویپ

۱- از مهمترین مزایای استفاده از فناوری VoIP سیسکو و نصب و راه اندازی VoIP در یک سازمان، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

۲- عدم نیاز به پرداخت هزینه راه دور و یا شهری جهت برقراری تماس تلفنی بین مراکز مختلف 

 

۳- افزایش سطح امنیت تلفنی به جهت استفاده نمودن از بستر خصوصی

 

۴- امکان تعریف و یا انتقال شماره تلفن به صورت دلخواه

 

۵- یکپارچگی بستر تلفنی با بستر داده

 

۶- امکان دسترسی به شبکه VoIP سیسکو سازمان از هر نقطه در کشور و خارج از کشور

 

۷- کیفیت بسیار بالای تماس های شبکه VoIP سیسکو

 

۸- امکان برقراری ارتباط های تصویری در شبکه VoIP

 

۹- قابلیت توسعه پذیری و انعطاف پذیری بالای شبکه VoIP سیسکو

 

همچنین نرم افزار مدیریت تماس شرکت Cisco تحت عنوان Cisco Unifed Communications supervisor یا همان CUCM یک سیستم گفت‌وشنود است، که در راستای پیاده سازی Voip یکی از المان‌های اصلی در راه اندازی Voip شرکت سیکو می‌باشد.

 

این سامانه از طریق یک GUI قابل دستیابی است و یک واسطه خط فرمان (CLI) برای تسهیل امکان عیب یابی و اداره پایه ای سیستم، مانند شروع و توقف سرویس‌ها و راه اندازی مجدد به آن اضافه شده است. برای فراهم کردن امنیت بیشتر، CUCM Cisco safety Agent به صورت پیش فرض Load شده برروی سامانه ارائه شده است.

 

راه اندازی voip سیسکو

برخی از نکات مهم در طراحی و راه اندازی VoIP شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- در ارتباط بین مراکز، پهنای باند حائز اهمیت می‌باشد. از آنجا که هر خط ویپ، نیاز به حداقل ۲۱Kps و حداکثر ۱۰۶Kps در مسیر رفت و برگشت دارد، در صورت پر شدن Bandwidth موجود اختلال در ارتباط به وجود می‌آید. در این حالت صدا مرتبا قطع و وصل می‌شود، لذا به یک پهنای باند اختصاصی و دائمی احتیاج می‌باشد.

 

۲- فاصله زمانی عبور بسته ها از مبدا به مقصد و برگشت (Ping Time) در سرویس Voip باید کمتر از ۵۰۰ ms باشد. زیرا در صورت بیشتر بودن فاصله زمانی در ارتباط put off ایجاد خواهد شد و عبور صدا با تاخیر صورت می‌گیرد.

 

۳- در طراحی و راه اندازی VoIP انتخاب و تنظیمات فشرده سازی حائز اهمیت می‌باشد. لذا در صورت استفاده از استانداردهایی که فشرده سازی را کمتر انجام می‌دهند میزان استفاده پهنای باند بیشتر خواهد شد. در صورت استفاده از فشرده سازی بالا میزان کیفیت صدا پایین خواهد آمد. برای استفاده بهینه از Bandwidth استفاده از QoS در لایه ۲ و ۳ پیشنهاد می‌شود.

 

بهترین انتخاب برای سیستم ویپ

برای انتخاب بهترین سرویس voip بهتر است با متخصص مورد نظر، نیاز خود را به اشتراک بگذارید و نظرات وی را برای این هدف استفاده کنید. موارد استفاده از سرویس ویپ بسیار زیاد هستند. و این مورد دلیلی است برای نیاز به مشاوره با یک متخصص.

 

یکی دیگر از سرویس های قابل ارائه توسط تیم فنی شرکت مه خاتون، پیکربندی و رفع عیب تخصصی و راه اندازی سرویس Voip مبتنی بر پروتکل SIP می‌باشد. سرویس SIP telephone در حال حاضر توسط شرکت محترم مخابرات ایران و مخابرات استان تهران در حال ارائه می‌باشد.

 

در این خصوص راه کار تیم فنی شرکت مهندسی مه خاتون، جهت ایجاد پایداری، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان هر چه بیشتر، در نتیجه برای راه اندازی VoIP مبتنی بر ارتباطات سیپ ترانک برروی سامانه CUCM شرکت سیسکو می‌باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 124
  • بازدید ماه : 391
  • بازدید سال : 3,092
  • بازدید کلی : 15,069