loading...
akhbar tecnolozh5
saqar بازدید : 23 یکشنبه 17 اسفند 1399 نظرات (0)

سوئیچ مجازی ( vSwitch ) در VMware vSphere

در ساختار مجازی سازی سرور پیش از نصب ماشین‌های مجازی احتیاج است که ذیل ساخت سوئیچ مجازی ( vswitch ) که وابستگی ماشین های مجازی با یکدیگر و همچنین بستگی با بیرون از ذیل ساخت مجازی است را فراهم می‌کند را برقرار نماییم به این صورت که کاربرانی که می‌خواهند از سرویس‌های موجود در ذیل ساخت مجازی ما کاربرد کنند باید از این سوئیچ‌ها عبور کنند.

https://avashnet.com/whats-vswitch/

سوئیچ مجازی ( Virtual Switch )  چیست؟

در زیر ساخت مجازی سازی سرور ما چندین سیستم عامل یا ماشین مجازی را روی یک سرور نصب می‌کنیم پس برای بستگی با این ماشین های مجازی و همچنین وابستگی این ماشین های مجازی با یکدیگر نیاز به یک سوئیچ داریم .

 

نهایتا یک سرور در حالت عادی دارای چهار کارت شبکه است و اگر تعداد ماشن های مجازی ما بسیار باشد و نیاز باشد که تمام این ماشین ها با خارج بستگی داشته باشند لغایت کاربران بتوانند از سرویس های موجود داخل ماشین های مجازی بهره‌گیری کنند بعد تدبیر چیست؟

 

باید یک سوئیچ به صورت مجازی درون هایپروایزر یا مجازی ساز سرور ما وجود داشته باشد که این کار را برای ما انجام دهد.

 

به همین چهره ماشین های مجازی ما هم باید دارای کارت شبکه مجازی   vNIC باشند که به این سوئیچ مجازی ( vswitch ) متصل باشد.

 

این سوئیچ مجازی ما اگر بخواهد با بیرون وابستگی برقرار کند باید به یک یا چند کارت شبکه فیزیکی یا VMnic سرور ما متصل شود یک سوئیچ های مجازی می‌تواند به هیچ کدام و یا تمام کارت شبکه های فیزیکی سرور ما متصل شود.

 

در مواردی نیز ما برای نمونه دو ماشین مجازی داخل هاست esxi  خود داریم که فقط بستگی با یکدیگر دارند و بیچارگی نیست با بیرون ارتباط داشته باشند در این چهره احتیاج نیست ما Uplink به آن سوئیچی که آن دو ماشین مجازی درون آن قرار دارند وابستگی دهیم و آن استاندارد سوئیچ وظیفه دارد ترافیک را بین همان دو ماشین مجازی رد و بدل کند.

 

در ساختار مجازی سازی سرور به کارت شبکه های فیزیکی که بستگی سرور را با خارج برپا می‌کنند VMnic  می‌گویند.

 

و به آن VMnic  که ما به سوئیچ مجازی متصل می‌کنیم Uplink  گفته می‌شود.

 

 

 

انواع سوئیچ های مجازی

در  مجازی ساز محصول کمپانی vMware یعنی vSphere  دو نوع سوئیچ مجازی vswitch هستی دارد:

 

Standard vSwitch (vSS)

 

 

 

این دو گونه تفاوت هایی با هم دارند که در پیوستگی به آن می‌پردازیم

 

Port group  چیست

ما در زیر ساخت مجازی ساز سرور نیاز داریم یکسری پالیسی ویژه را برای دسته جمعی از ماشین های مجازی برگزیدن دهیم برای مثال می‌خواهیم دسته جمعی از ماشین های مجازی تو یک  vlan  و گروهی سایر تو vlan  دیگری باشند برای این منظور ما از Port group  ها استفاده می‌کنیم.

 

به ذکر ساده تر این مفهوم دسته جمعی از پورت ها هستند که پالیسی یکسان دارند.

 

در جستار سوئیچینگ ما برای vlan  بندی تعدادی از پورت ها را داخل یک vlan  ایزوله می‌کنیم در زیر ساخت مجازی سازی سرور نیز از Port group  برای همین منظور می‌توان بهره‌گیری کرد.

 

VMkernel port چیست

VMkernel port  پورتی است درون سوئیچ مجازی که قابلیت کار کردن در لایه سوم را برای ما فراهم می‌کند برای نمونه آن پورت دارای IP  خواهد شد.

 

ما وقتی با استفاده از IP  به هاست خود متصل شده و آن را مدیریت می‌کنیم از VMkernel port  کاربرد می‌کنیم و به آن VMkernel port  که ما با به کارگیری آن هاست خود را مدیریت می‌کنیم Management network  گفته می‌شود.

 

برای به کارگیری قابلیت  vMotion ، قابلیت vSAN  و … نیز احتیاج به این پورت ها داریم.

 

نحوه پیوستگی کاربر با ماشین مجازی توسط سوییچ مجازی

 

 

 

به عنوان مثال برای وابستگی با ماشین مجازی داخل سرور esxi   دربایستن است که در ابتدا به سوئیچ فیزیکی متصل شویم بعد از آن به کارت شبکه فیزیکی سرور پس متعلق به به Port group  موجود تو سوئیچ مجازی و در ته به کارت شبکه مجازی ماشین مجازی متصل می‌شویم.

 

 

 

standard VSwitch  چیست

 

 

سوییچ های مجازی استاندارد به سوییچ‌هایی گفته می‌شود که تو هر هاست ما به صورت جداگانه و ویژه به آن هاست هستی دارند و وظیفه آن‌ها برقراری پیوستگی بین ماشین های مجازی و در ضمن پیوستگی آن ماشین های مجازی با خارج از هاست بدست Uplink  ها را بر عهده دارند.

 

distributed VSwitch چیست

 

 

 

 

 

حالتی را در عقیده بگیرید که داده سنتر شما حائز شمار سرور یا هاست است برای و هر کدام حائز سوییچ مجازی استاندارد هستند و می‌خواهید تغییری را تو شبکه و این سوییچ ها ایجاد کنید بعد احتیاج است که به تنظیمات تک تک هاست ها وارد شده و تغییر را اعمال کنید . این کار برای مواقعی که شمار هاست ها بسیار است بسیار زمان مانع است.

 

سوییچ های Distributed  برای همین هدف به وجود آمده اند. Distributed VSwitch ها فرآیند مدیریت برای هاست ها را به صورت متمرکز و یکجا فراهم می‌کنند.

 

روش کار به این چهره است که تو پنل مدیریتی vCenter  که تمام هاست های ما قابل دید است یک

 

DvSwitch  برپایی می‌کنیم و این سوییچ برای تمام هاست های ما اعمال می‌شود.

 

DvSwitch  ها حائز دو سطح کنترل و I/O  می‌باشند که سطح مهار روی سرور vCenter  و سطح I/O  روی هر سرور Esxi به چهره تک تک  هستی دارد .

 

ممنون از اینکه با ما به اتفاق بودید لطفا نظرات خویش را با ما درمیان بگذارید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 235
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 110
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 210
  • بازدید ماه : 477
  • بازدید سال : 3,178
  • بازدید کلی : 15,155